September 16, 2008

Makin Susut...

Solat tarawih...Solat yg skali je dlm setaun kite buat iaitu dlm bln ramadan. Cakap psl solat tarawih ni biasenye malam pertame hingge malam ke 10 atau 15 cukup ramai org,kekadang tu melimpah smpai keluar masjid/surau punyelaa ramainye tp bile dah smpai ke pertengahan bulan ramadan setiap taun ape yg aku perhatikan pasti setiap masjid/surau akan susut jumlah jemaahnye. Aku rase situasi ni bukan hanye kat tmpat aku je,mane2 tmpat pun pasti akan hadapi keadaan mcm ni kan. Malam2 last ni klu kite tgk yg tinggal hanyelah golongan2 yg berambut putih,yg berjalan pun dah x brape nak larat atau senang ckap glongan veterenlaa. Ape yg aku ckpkan ni bagi yg lelaki,yg pompuan aku xtaulaa tp klu yg pompuan kurang tu mgkin dsebabkan ade yg x dpt dtg coz uzur ke atau ade yg dah mule nak buat kuih raye. Yg lelaki,ade yg uzur mcm pompuan jgk ke?..Ataupun cbuk tlg is3 buat kuih?..Rasenye susah nak jumpe,mgkin ade tp jarang sgtlaa kan. Ape yg aku n3kan kat sini bkn nak persoalkan hak masing2 nak solat atau x,cume aku pelik coz aku sendiri pun gitu jgk bile mlm2 last ni malas je rase nak g.hahaha....Nape yek?..Ape2 pun tepuk dade tanye ati masing2...

4 comments:

Suki Cida said...

normally sbb diorg ni penat... perempuan biasa la buat kuih, lelaki time2 gini mengecat bagai...

Sokong apa ayen cakap tu... semakin lama semakin susut masjid dan surau2...

Cida pun sama dengan je... heheheh ikut mud... penat tak buat... nak kata setan, setan kena ikat... so kita sendiri lebih besar jahat dari setan... padahal terawih tu sebulan je pun... itupun kita susah nak buat, kan?

Anyway umah cantik sekarang? heheheh

Ayen said...

time kasih.biase je...

Lina said...

bab-bab macam ni susah nak cakap sendiri kene pikirlah....

Ayen said...

lina - betul tu...